יום שלישי, 8 בנובמבר 2011

המדריך לצייר המתחיל


המדריך לצייר המתחיל
אני מקווה שזה בסדר שאני מפרסמת את המדריך הזה (הוא לא טוב כמו הקודם שלי).
יום אחד פתאום נכנסת לפורום וראיתם ציורים של אנשים, אז חלפה לכם המחשבה "אולי גם אני אצייר?"
אבל אז, נזכרתם "איך אני בכלל מתחיל לצייר?"
ובשביל זה אני הבאתי את המדריך הזה, שנכתב מהניסיון שלי עם ציור מנגה, במשך ה3 שנים האלו, וגם כדי להקל על הציירים החדשים בתחום בנתינת נקודות דרך =].



"אז איך מתחילים בכלל?"
שאלה חשובה מאוד.
אתם רוצים להתחיל לצייר, אבל אתם לא יודעים איך.
מהניסיון שלי, אני בכלל לא חשבתי על לפתח את התחביב הזה יותר מידי, ראיתי דמות מגניבה ואז ניסיתי להעתיק אותה.
אחרי זה, האהבה שלי לציור גדלה ובאמת פיתחתי את זה יותר.
אז מה אני ממליצה לכם לעשות בהתחלה?
במילה פשוטה - להעתיק.
נכון שזה נשמע לא יעיל, אבל לחודש הראשון זה מאוד יעיל.
בחודש הראשון אתם מנסים לבסס לעצמכם את סיגנון הציור, קצת להפנים איך באופן כללי ויבש לחלוטין סגנון האנימה הולך.


"אוקי אז העתקתי קצת והבנתי כבר את הסיגנון, מה עכשיו?"
עכשיו, אחרי שתירגלתם את הידיים שלכם ושמתם רגל אחת בתוך העולם הזה, אתם צריכים, או לפחות מומלץ, להחליט על כיוון הציור שאתם בוחרים בו.
למה הכוונה? הכוונה היא לאיזה סוג של סגנון אתם שואפים, האם אתם רוצים לצייר בסיגנון שהוא יותר ריאליסטי אבל עדיין בסטייל אנימה ומנגה (כמו הסיגנון שלי למשל) או האם אתם רוצים ללכת לכיוון לא ריאליסטי בכלל וסטייל אנימה ומנגה יותר.

ולמה זה כלכך חשוב לבחור? בגלל שבכל סיגנון צריך להתמקד בתירגול דברים אחרים.
בסיגנון החצי ריאליסטי חצי אנימה ומנגה, צריך להתמקד בפרופורציה נכונה (שימו לב שלא דיברתי על אנטומיה כלל!).
בסיגנון המנגה, הכל מוקצן, ככה גם הפרופורציות האנושית, לכן בסיגנון כזה אינכם צריכים להקפיד על פרופורציות (ניקח את קלאמפ למשל, הם המציאו פרופורציות משלהם!)

ולא משנה מה בחרתם, בכל תחום שבו תעסקו, כל תחביב שהו, צריך ללמוד משהו.
לקרוא מדריכים, ללמוד טכניקות וכדומה... כל סיגנון צריך להתמקד במשהו אחר...
וזה יהיה קשה, אבל תראו שבסוף אם לא תוותרו תצליחו ללמוד, זה מאוד יקדם אתכם.
אבל המלצה שלי, לא משנה באיזה סיגנון בחרתם, מאוד חשוב ללמוד אנטומיה אנושית.
אחרי הכל, אנטומיה היא המדע העוסק במבנה איברי הגוף ומיקומם באורגניזם, ופרופורציה לעומתה, היא היחסות בין מכלול כלשהו, או בין דבר אחד לדבר אחר.
כלומר, אנטומיה היא המבנה הכללי של גוף האדם, מיקום השרירים והעצמות, פרופורציה היא סדר הגדלים של כל המכלול של הגוף ביחס לדבר כלשהו, ובמקרה הזה הפרופורציה האנושית בנויה על פי יחס הראש לכל מכלול הגוף האנושי.
זה למה, כמו שאמרתי, אנטומיה תמיד כדאי ללמוד, לא משנה מה אתה מצייר...


"אז מה בעצם הופך צייר לצייר טוב ומצליח?"
בשביל לצייר, ולהשתפר כל הזמן, צריך התמדה, נחישות, ביטחון עצמי, תמיכה ולימוד נכון.

התמדה:
אל תחשבו שעל הציור הראשון אתם תצליחו.
גם אדם שבורך בכישרון, אין מצב בשום הון שבעולם שהוא יצייר כמו אליל.
ציור כורך בהמון המון התמדה, אבל מה שכן, ציור זה כמו אופניים.
אחרי שאתה לומד ויודע, אתה אף פעם לא שוכח.
השנה היו 3 חודשים שלא ציירתי, ואז בציור הראשון הפצצתי עם ציור מדהים, לכן אפילו יש פעמים שמשתפרים (אבל אל תחשבו בכוונה לעשות הפסקות, זה לא הולך ככה).
בחזרה לנושא, התמדה היא המפתח, כי כל אחד יכול, אם רק יתמיד.
זה בדיוק כמו עם כל מקצוע, גם בבית הספר, גם ספורט, וגם ציור.
ההתמדה היא המרכיב העיקרי.

נחישות:
אסור לכם לפקפק בעצמכם, אז מה אם לא הולך לכם בזמן האחרון, זה תמיד ייקרה, ולי זה קרה כלכך הרבה פעמים, ותראו אותי היום, אני לא חושבת שאני מציירת מדהים, אבל אני השתפרתי בצורה דיי משמעותית במשך ה3 שנים האלו שאני מציירת, וזה בזכות שלא וויתרתי ונשארתי נחושה בדעתי.
חשוב שאתם תאהבו את מה שאתם עושים, אל תציירו אם זה לא כיף לכם, אני יכולה להגיד לכם שאני מסוגלת להשקיע כמה שעות טובות בציור, הציור הכי ארוך שלי היה 5 שעות בערך, ונהנית מכל רגע כי יצרתי על פיסת דף לבן ציור מושקע מהלב.
הנחישות באה עם אהבת המקצוע, אם תאהבו לצייר, אל תפסיקו להאמין שתצליחו, והכי חשוב לא להפסיק לצייר.

ביטחון עצמי:
החלק הכי משמעותי בציור זה לקבל ביקורת, כי זאת הדרך הכי יעילה להשתפר במהרה.
אם נותנים לכם ביקורת, תזכרו שזה לטובתכם, תמיד, וזה לא בא לפגוע בציורים שלכם.
גם האומן הכי מוכשר שיש, גם לו יש טעויות, ואני כבר מצאתי כמה טעויות אצל הרבה ציירי מנגה, ביניהם קישימוטו (כן כן, עד כמה שאני מעריצה את הסגנון הציור שלו כי לפי דעתי הוא מצייר ממש פרופורציונאלי, עדיין יש לו כמה טעויות אנטומיה).
אבל ככה זה, אף פעם לא יהיה ציור שתציירו והוא יהיה מושלם, תמיד תיהיה עליו ביקורת ולא משנה מה.
לכן חשוב שלא תעלבו מהביקורות, ורק תיישמו אותה בציור, אולי זה נשמע מובן מאליו, אבל זה קשה, קשה פיתאום לתקן משהו שאתה התרגלת לצייר ואז פיתאום בבום לשנות את זה.
אני יכולה להעיד שפעם הייתי מציירת לבנות חזה ענקי, וגם כשידעתי את זה, והייתי מודעת לזה אפילו בלי שיגידו לי, היה לי קשה מאוד לשנות את ההרגל, כי מה לעשות קשה לשנות הרגלים, בגלל זה צריך לתקן טעויות כאלו שמפריעות לכם מלהתקדם כמה שיותר מוקדם, ככל שתעשו את זה מאוחר יותר, ככה ייקח לכם יותר זמן לתקן את זה.

תמיכה:
אי אפשר בלי תמיכה מאנשים קרובים.
אסור לפתח תיקוות על יתר המידה, אבל צריך לתמוך ולתת אמון.
חשוב שיהיה לכם אנשים שיתמכו בכם, ישאירו אותם בגדר מחשבה רציונאלית, אבל לא יפסיקו להאמין שאתם יכולים לעשות את זה.
אסור בהחלט לזלזל בציור של מישהו, עד כמה שהוא יהיה מכוער, זה לא אומר שמותר לזלזל בו.
בגלל זה קיימות הת"ב, כדי לשפר =]

לימוד נכון:
צריך לדעת איך ללמוד, זה כמו שתלמד לפסיכומטרי בלי מורה מכוון שיכוון אותך על שיטת הלמידה ועל מה ללמוד ואת מה לחזק.
אתם חייבים למצוא את הדרך הנכונה ללמוד, כך תוכלו באמת להשתפר.
בין אם זה לקרוא מדריכים, לראות סירטונים, להקשיב לדיבורים והרצאות, הכל טוב אם זה עוזר לכם. אתם צריכים למצוא את מה שהכי עוזר לכם וככה תוכלו לדעת איך הכי להשתפר. נסו הכל, אל תפסלו אף אופציה, ואחרי שתנסו הכל, תבחרו מביניהם מה הייתה הדרך הלמידה שהכי עזרה לכם.
לי למשל, הכי עוזר לקרוא מדריכים, לקבל ת"ב ועצות מאנשים.
בנוסף לכך, חשוב לפרסם את הציורים בקרב קהל שאתם יכולים לסמוך עליו שייתן לכם את הביקורת הטובה ביותר, אחד שאתם יודעים שיודע למקם את האצבע על המקום שבו יש מקום לשיפור. אנשים מומחים ולא מומחים כאחד. אל תפסלו אף דעה, בגלל שהם יכולים לראות דברים שאתם לא רואים בעיניים שלכם.


"אז עכשיו אני יכול להתחיל לצייר?"
עוד לא, אני רוצה לפני זה לתת טיפים קצת יותר ממוקדים, על טכניקת עבודה.
למרות שחלק כבר כתבתי במדריך הקודם שלי, על עפרונות ציור, הייתי רוצה לחזור עליהם, למי שלא ראה:

1) אף פעם לא לצייר עם עפרון חזק בהתחלה, אחרי זה לא תצליחו למחוק וחרם על הציור שהשקעתם בו.
2) תמיד לפני שאתם מוחקים, תבדקו שהמחק נקי, שלא ישאיר סימנים על הדף.
3) כשאתם מציירים, נסו לשחרר את היד, לא לתת ליד לעשות קווים סימטריים, קווים עגולים ותנו לקווים לזרום על הדף.
4) כשאתם מציירים סקיצה, אל תחדדו את העיפרון שיהיה חד, נכון שהוא יותר ממוקד, אבל הוא גם יותר חורט על הדף.
5) כשאתם מעתיקים תמונה, נסו לאל העתיק כמו רובוט, אלא להבין את מה שאתם מציירים, כך תבינו קצת את הסיגנון ציור.
6) את הציורים עדיף שתצלמו/תסרקו באור יום ולא בחדר, כדי שיראו אותם ויהיו באיכות הכי טובה שלהם.


"אוקי הבנתי, זה אומר שאני יכול להתחיל לצייר?"
בהחלט.
אם אתה לוקח ברצינות את הציור, מבין מה זה דורש ממך ומוכן להשקיע בזה את כל הזמן הנחוץ, אתה מוכן ומזומן להתחיל.
אל תשכחו: 

1) אל תחששו מביקורת!. 
ביקורת תפתח לכם דלתות חדשות, אנשים שיכולים להראות לכם דרך שונה להסתכל על הציור ולהראות לכם טעויות שלא שמתם לב אליהם.
ביקורת מאוד מאוד מאוד עוזרת

2) מה שלא הורג אותך, מכשל אותך. 
בכל תחביב, אימון זה דבר בלתי נמנע, ואני מבטיחה לכם שיהיו רגעים שתרצו לוותר, אבל כל נפילה, כל טעות, כל שפל, יכשל אותכם ואחרי שתעברו את זה, תראו שתשתפרו.
כל עוד מצאתם דרך לחזור למעלה מהמדרון, ולא תוותרו לעלות בחזרה, אתם תצליחו!

3) נסו לשחרר את היד. 
שמתי לב, גם אצלי כשהתחלתי ואצל רבים אחרים, שבהתחלה היד מאוד מקובעת.
התנועות מאוד ישרות ולא מעוגלות, והדבר הזה משתפר על כל אימון, אך טיפ אישי, כדאי שתשימו לב לזה כבר בהתחלה, ותרגילו את הידיים שלכם לצייר קווים חלקים מעוגלים, בלי תנועות מקוטעות.

4) את הציורים עדיף שתצלמו/תסרקו באור יום. 
איכות בציור זה דבר מאוד חשוב, לא פעם שמעתי אנשים שאומרים לי שהציורים בלייב, יותר יפים מהציורים שאני סורקת ומצלמת.
מומלץ לצלם ולסרוק את הציור עם מצלמה או סורק טוב, ואם אתם מצלמים, צאו החוצה באור היום וצלמו בתאורה הטבעית, הדבר הזה משפיע רבות על הציור.

5) כשאתם מעתיקים תמונה, נסו לא להעתיק כמו רובוט. 
אני יודעת שזה קצת לא מובן מה שאני הולכת להגיד, אך מקווה שתוכלו להבין.
כשאתם מעתיקים ציור, מהתבוננות, אל תעתיקו כמו תוכי, בצורה מכנית, נסו להבין גם את המיקום של הקווים, התמונה הכללית, איפה ממוקם כל דבר ובאיזו צורה, ככה תוכלו להבין יותר את המכלול, וללמוד תוך כדי העתקה, בלי להרגיש רע שאתם מעתיקים וכדומה.

6) אין נכון או לא נכון בציור.
אין נכון או לא נכון בציור, הדבר היחיד שיש זה לשפר.
בציור אי אפשר לרדת ברמה, לא תשכחו את זה אף פעם, ובגלל שציור זה נושא כלכך מורחב עם כלכך הרבה סיגנונות ציור, אין דבר כזה לא בסדר, הכל תלוי לאיזה כיוון אתם לוקחים את הציור.

7) תמיד תיהיו פתוחים לדברים חדשים.
אל תיסגרו דלתות, תמיד תקשיבו למה שאחרים אומרים, גם אם הם מציירים שונה ממכם. הם יכולים להראות לכם דברים שלא ראיתם מעולם, ולפתוח לכם חלונות חדשים שלא ידעתם שקיים בכלל.

8) אל תשוו את עצמכם לאחרים.
כלל חשוב מאוד.
אנחנו לא בתחרות, ובאומנות זה דבר שגוי להשוות בין אומנים!
כל אחד מצייר בצורה שונה, כל אחד בעל סגנון שונה, אל תשוו את עצמכם עם אמנים מנוסים יותר או מתחילים יותר, אתם מתקדמים בקצב שלכם, וגם אל תיהיו מדוכאים מציורים שאתם רואים וחושבים לעצמכם "ואו הוא מדהים, בחיים לא יהיה כמוהו"
כי אתם יכולים! אם תתאמנו ולא תוותרו, תקחו את הציור הזה, ובמקום להיכנס ממנו לדיכאון, תשאפו להגיע לרמה הזאת! שהציורים המדהימים האלו ייתנו לכם דירבון ולא יכניסו אתכם לתקופת שפל.

9) תאמינו בעצמכם.
הכי חשוב. תאמינו במי שאתם, במה שאתם מסוגלים ובציורים שלכם.
תאהבו אותם, כי מעל הכל, לפי מה שאנשים אחרים חושבים, חשוב אפילו יותר מה אתם חושבים על מה שאתם יוצרים.

10) אל תחששו מהזנחה!. 
בדיוק כמו לרכוב על אופניים, גם אם לא תציירו תקופה מסויימת אתם לא תשכחו איך לצייר.
ואני יכולה להגיד לכם, אפילו לפעמים תראו שהשתפרתם! אחרי שלא נגעתם כמה חודשים בעיפרון! מוזר לא?
אך ציור הוא מקצוע אומני, וזה לא מוזר בכלל, ציור מושפע מתפיסת המרחב והעולם שלך, וכל יום אתם ממשיכים להתפתח ולהשתנות, אף פעם לא תחזור אחורה בזמן, תמיד תמשיכו להתפתח, ככה שכשהציור כלכך מושפע מהדברים שעברו עליכם, מהאישיות ואידיאולוגיות שלכם, הוא לא יעזוב אתכם מהר כלכך.

11) והכי חשוב... תהנו!




עד כאן המדריך לצייר המתחיל.
אני מקווה שקצת יותר הבנתם את הדרישות של הציור, ושגם אתם יכולים לצייר כמו קישימוטו =] (אתם לא מאמינים איזה נוראי הוא היה בהתחלה, וככה גם אני הייתי וככה כולם).

ולסיום, סתם ציור רנדומלי שלי ^^:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה