יום שלישי, 8 בנובמבר 2011

מדריך לצבעי מים




צבעי מים
שלום כולםםםם!!
אוקי אז הרבה זמן רציתי לכתוב מדריך כזה על צבעי מים.
המדריך לא כולל טכניקות בצבעי מים, אלא יעסוק במידע על צבעי מים, מכחולים, אלו דברים כדאי, טיפים וכדומה.
כמובן אם יש לכם מה להוסיף או לתקן, אשמח אם תגידו לי! (כמובן אתן לכל מי שהוסיף קרדיט)
חשוב לי לציין שאת ההגדרות הכלליות, ההיסטוריה והמושגים, לקחתי ממקורות באינטרנט, הטיפים וההמלצות אלו מדברים שלמדתי.




קצת היסטוריה למעוניינים! (זה באמת מעניין! ומתומצת, לא לדאוג!)
למרות ששימוש בצבעי מים היה מלפני המון שנים, צויינו מספר תאריכים לשימושים ראשונים בצבעי המים, עוד בימי מצרים וימי הביניים באירופה וכמו כן בתקופת הרנסנס.
האמן הגרמני Albrecht Dürer כעיקרון נחשב לאחד הציירים הראשונים שהשתמשו בצבעי המים.
למרות הזמן המוקדם, צבעי מים שומשו לכימעט כל דבר, ופופולארים עד היום.
הרבה מן האומנים השתמשו בצבעי המים כאילו היו צבעי אקריליק על פי המראה הסמיח של הצבעים (כמו שאפשר לראות פה, ציור משנת 1502 בצבעי מים).


אז מה זה צבעי מים?
צבע מים הוא צבע לציור המורכב מפיגמנטי צביעה, מים וגומי ערבי לעיבוי וייבוש.
(גומי ערבי, הוא שרף המופרש מקליפת עץ שיטה הצומח באפריקה - Acacia Senegal).
צבעי המים הם... על בסיס מים (וואלה?)


אחרי ההגדרה הכללית - הסבר מפורט יותר!
צבעי המים מתייבשים במהירות על הדף (האמת, זה באמת תלוי בתנאי הסביבה, אבל יחסית כן).
לצבעי המים יש שני מצבי צבירה: נוזל או מוצק, הם יכולים לבוא בתוך תבניות עגולות או בשפורפרות.
התבניות מכילות תיבות של צבע מים מיובש, שאפשר להמיס במגע עם מים, והשפופרות מכילות צבע מים לח, שניתן לדלל במים או למרוח אותו ישירות.
אין הבדל בין שתי הצורות, שניהם טובים באותה המידה, הכל תלוי מה יותר נוח לכם.
אפשר לעבוד עם צבעי מים על כל משטח ציור, אך הכי נפוץ זה סוג נייר בעל טקסטורה קלאסית בעובי 300 גרם (נפוץ יותר בשם נייר אקוורל).

בצבעי מים, נפוץ ואף מומלץ לעבוד בשכבות, מצבעים מדוללים יותר ובהירים יותר ועד לצבעים מדוללים פחות וכהים יותר.
כמו גם הרטבת הדף כדי ליצור מחיקת שכבה או פיזור שונה לשכבת הצבע היא דבר מומלץ.
בצבעי מים לרוב (בערכות בצבעי המים), אין את כל הצבעים בתבניות, כן יוצרים את הגוון והצבע הרצוי על ידי עירבוב צבעים שונים, שנעשה בעזרת מים (המים מאפשרים עירבוב טוב של הצבעים).

שימוש בצבעי מים מאפשר רמות שקיפות שונות, החל מצבעים כמעט שקופים ועד אטימות מוחלטת, הכל מבוסס על כמות המים שבה אתם משתמשים. 
פעמים רבות נדרשת עבודה במספר שכבות על מנת להגיע למורכבות של צבע וטקסטורה.


איכות צבע:
הצבעים מתחלקים לשתי קבוצות, צבעים מקצועיים וצבעי תלמיד/מתחיל.
צבעי אמן מקצועיים מכילים פחות פילטרים בנוסחה שלהם (קאוליניט או קירטון) אשר כתוצאה מכך יוצרים צבעים עשירים ומהדהדים יותר.
צבעי מתחיל בעלי פחות פיגמנטים, ולרוב מכילים פחות משני פיגמנטים עשירים.
זה נכון שצבעים מקצועיים יותר יקרים אך הרבה חושבים כי האיכותיות שלהם שווה את המחיר.





מברשות:
מברשת מכילה שלושה דברים חשובים שיש להתייחס אליהם:
ציצה (tuft): קומץ של שיערות סינתטיות או של יצורים חיים, דבוקים ביחד לבסיס
כובעון (ferrule): טבעת מתכת שעוטפת את הציצה, ונותנת לה את הצורה שלה ומספקת תמיכה תחת לחץ והגנה מהמים.
המוט (handle): מוט המברשת שמחזיק הכל ביחד.

ישנם מספר צורות של מברשות (לחצו על שם המברשת לתמונה) 
מברשת עגולה
מברשת בה הציצה עגולה, והחלק הרחב ביותר שלה הוא קרוב לכובעון.
מברשות אלו אפשר להשתמש לכל סוג של משימה.

מברשת שטוחה
מברשת בעלת סדר גודל גדול מאוד, ולרוב בעלת צורה מרובעת.
מברשות מסוג זה הן מאוד גדולות, לכן משתמשים בהם בעיקר לצביעת שטחים גדולים (כגון שמים וכדומה).

מברשת מגב
אלו מברשות שעשויות משיער אמיתי בלבד.
אלו מברשות עגולות שלרוב עשויות משיער סנאי, מקושטות בנוצה בכובעון וחוטי קופר.
מברשות אלו בעיקר טובות בטכניקת "רטוב על רטוב" (טכניקה שבה אתם קודם מרטיבים את הדף לפני הציור, אני אישית אוהבת לעשות את זה).

מברשת אילסר
גם המברשת הזאת עשויה משיער אמיתי בלבד.
זוהי מברשת מעורבת שטוחה עם קצת מחודד עגול.
היא טובה בעיקר בשימוש בצורות משיכה מיוחדות בציור.

מברשת ריגר
מברשת בעלת ציצה דקה וארוכה במיוחד.
במקור המברשת משומשת בהכנה וציור דיוקנים ודברים דקים.

מברשת אקריליק
מברשת שטוחה בעלת זיפים סינתטים.

מברשת מניפה
מברשת קטנה ושטוחה אשר הציצה שלה מתפרשת בצורת מניפה.
השימוש הנפוץ שלה הוא לעשיית טקסטורה או ציור לא רגיל, או לעשיית קווים מקבילים.



דברים שחשוב לדעת!
אחת הבעיות העיקריות עם צבעי מים היא המסיסות במים.
גם כשהצבע יבש, מגע עם מים ימוסס אותו מחדש, וכך רסס אקראי עלול להרוס לחלוטין ציור בצבעי מים.
אפשר לקחת זאת גם כיתרון, אך כשהציור גמור, אכסנו אותו במקום רחוק ממקור מים כלשהו שיכול להרוס את התוצאה הסופית שרציתם.

בגלל שצבעי מים חייבים שימוש רב של מים, חשוב ומאוד רצוי לעבוד על נייר בעובי 250 גרם מינימום, וזה עקב השימוש הרב במים, אם תעבדו על דף A4 רגיל, הדף ייקרע או יקבל צורה קעורה עקב המים אשר משנים את פני צורת הדף.
דפים בעלי עובי עבה לא יקבלו צורה קעורה או ייקרעו, משום שהמבנה החומרי שבו הם מיוצרים מותאם לעבודה עם מים רבים (למרות שעדיין, צריך להבין שיש גבול לכל חומר אז אל תנסו להתפרע יותר מידי, אחרת אפילו הדפים האלו יתקערו בסופו של דבר).

כשמשתמשים במספר שכבות, אם ברצונכם לערבב את הצבעים וליצור שכבות ביניים, השתמשו בגוונים בהירים יותר של הצבעים, ועדיף כשהצבעים רטובים ככה ההשתלבות של הצבעים תיהיה יותר חלקה.
אך היזהרו, לפעמים זה ישנה לכם את כל הציור, הצבע יכול לגמרי להשתנות לכם אם אתם לוקחים כמות שונה של מים, אפילו בקצת, חשוב מאוד להיזהר בדברים האלו (לכן אני ממליצה לכם להשתמש בדף טסטר, וחשוב שהדף יהיה עשוי מאותו חומר של הדף שאתם מציירים עליו, הצבע נראה שונה על דפים בעלי חומר וטקסטורה שונה).
בנוסף, יש לכם אפשרות להטות את הציורים כל עוד הם רטובים ולשנות את זרימת המים, וליצור מסלולים עם הצבע (וכמו כן אם אינכם רוצים שזה ייקרה חכו בסבלנות עד שהציור התייבש).

בצבעי מים, ניסויים הם דבר שאני מאוד ממליצה לכם לעשות, לנסות לשלב צבעים אחד עם השני,לנסות להוסיף על הדף, ליצור טקסטורות עם מברשות שונות או ספוגים וכדומה.
אתם יכולים להגיע לכלכך הרבה צבעים וגוונים, כמובן כדאי גם להיזהר בכמות המים ולזכור כמה מים שמתם בשילוב הזה והזה אם אתם רוצים להגיע לשילוב הזה שוב.


מקורות לימוד טובים:
וויקיפדיה - אנגלית
שיעורים באינטרנט - עברית
אתר עם מדריכי טכניקה למתחילים - אנגלית
אתר למידה באינטרנט - אנגלית
אתר למידה נוסף באינטרנט - אנגלית







זהו בנתיים המדריך שלי!
לא הסברתי על טכניקות כי אין לי מספיק ניסיון בטכניקות כדי לדבר עליהן.
אם יש לכם מה להוסיף או לתקן אותי בדבריי, אשמח לשמוע מכם בתגובות!!


תודה רבה שקראתם ומקווה שעזרתי!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה